![]() |
'Plan'
TakenPlanner - Vragen & Antwoorden |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
Algemene vragen
Vragen over het TP-bestandsmenu
Ziekte-registratie
Vragen over het roosteren
Vragen van VerlofPlanner-gebruikers |
|||||||||||||||||
Nieuwe vragen Waar moet ik op letten bij het maken van een Jaarovergang? Een jaarovergang is een complexe procedure waarbij per werknemer ruim duizend gegevens worden overgenomen van of worden berekend op basis van de administratie van het afgelopen jaar. Indien de administratie van het vorige jaar onvolledig is of zelfs onjuiste gegevens bevat, dan zullen de gegevens voor het nieuwe jaar niet kloppen. Als voorbeeld nemen wij de overgang van 2003 naar 2004. Hierbij zijn er enkele speciale aandachtspunten:
Hoe bereken ik de verlofrechten van een werknemer die langdurig ziek is? Een werknemer die langer dan 6 maanden ziek is, verliest volgens het Burgerlijk Wetboek (BW 635-3) een deel van zijn verlofrechten. De bepaling van de verlofrechten is erg lastig en kan alleen achteraf plaatsvinden, omdat het verlofrecht bij langdurige ziekte ondermeer afhankelijk is van de datum van betermelding. De TakenPlanner biedt nu de mogelijkheid om deze berekening automatisch uit te voeren. Een berekeningsvoorbeeld bekijken. Praktische handelingen
Hoe voeg ik verschillende TakenPlanner-bestanden samen?
Hoe kan ik werken met verschillende afdelingen? Vanaf versie 2.0.3 is er een veld Afdeling toegevoegd. U kunt hier bij elke werknemer de arbeidsplaats of werkplek invullen, bijvoorbeeld 'Balie', 'Administratie' of 'Filiaal X'. Via menukeuze Selectie | Selecteer Werknemers ... kunt u op dit veld selecteren. Kiest u bijvoorbeeld voor Afdeling = (gelijk aan) Filiaal X, dan krijgt u alleen de werknemers te zien die bij Filiaal X hun werk verrichten. N. B. De selectie is exact. Een typefout veroorzaakt dat een werknemer niet geselecteerd wordt. Indien u geen enkele werknemer meer ziet, dan heeft u een lege selectie: geen enkel record voldoet dan aan uw selectie-eis. Wijzig dan de selectie of zet de selectie weer uit. Vragen over het TP-bestandsmenu Via het bestandmenu kiest u Jaarovergang. U kunt alleen een jaarovergang maken van het vorige jaar naar het nieuwe jaar. De licentie moet geldig zijn voor het nieuwe jaar. LET OP: Bij het maken van een nieuwe jaarovergang worden ALLE gegevens van het nieuwe jaar opnieuw geïnitialiseerd. Indien u al eerder een jaarovergang gemaakt heeft en in het nieuwe jaar gegevens heeft ingevoerd, dan worden deze overschreven. Praktische handelingen:
Hoe importeer ik CAO-gegevens?
|
||||||||||||||||||
Wat zijn de hardware eisen van TakenPlanner SA? De TakenPlanner draait op elke moderne Windows versie, vanaf Windows NT, zoals XP, 2000 of Vista, 7. Vista of 7 is geen probleem; u kunt het programma installeren en draaien als standaardgebruiker. Er zijn geen noemenswaardige eisen voor wat betreft het interne geheugen of harddisk-beslag; als het operating system goed op uw computer draait, dat kan de TakenPlanner er ook op draaien. Wel moet de computer voorzien zijn van een harddisk. |
||||||||||||||||||
Kan ik het databestand van TakenPlanner SA op een netwerkdrive zetten? Antwoord: Ja dat kan. Daarbij wordt het ten sterkste aangeraden om vanwege de persoonsvertrouwelijkheid van de gegevens er zorg voor te dragen dat de toegang tot de netwerkdrive beperkt toegankelijk is. TakenPlanner SA heeft geen mogelijkheden om de toegankelijkheid tot de gegevens te regelen; indien u deze toegankelijkheid wel wenst te regelen, dan heeft u TakenPlanner Client_Server nodig. Hoe? Uitgebreide intsructies
vindt u op tpinstallatie.htm |
||||||||||||||||||
Kan ik TakenPlanner SA zelf op een andere, centrale computer plaatsen? Antwoord:
In theorie is dat mogelijk, maar in de
praktijk niet. Dit zou slechts van nut zijn als u verschillende werknemers
tegelijkertijd toegang wil geven tot het databestand dat beheerd wordt
met TakenPlanner SA. Dat gaat regelrecht in tegen het idee van centrale
administratie, waar TakenPlanner SA voor bedoeld en voor gemaakt is. De
persoonsgebonden gegevens kunnen dan door een ieder die aangesloten is
op het netwerk direct gelezen worden. Daarnaast wordt de data-integriteit
aangetast indien de data tegelijkertijd bewerkt wordt vanaf verschillende
computers. |
||||||||||||||||||
Hoe kan ik TakenPlanner SA onder Windows Vista installeren? Windows Vista is een aanmerkelijk ingewikkelder systeem dan alle eerdere versies. Dat komt door de verbeterde beveiligingsmaatregelen en de daarmee samenhangende toegangsrechten van iedere gebruiker. TakenPlanner SA houdt daar rekening mee en is in principe te installeren (en te gebruiken) als standaardgebruiker. Uw netwerkbeheerder kan uiteraard instellingen gekozen hebben die verdergaande beperkingen opleggen. In dat geval dient u contact met uw netwerkbeheerder op te nemen. TakenPlanner SA zelf wordt geïnstalleerd in de 'Program Files' directory en de gebruikersdata in map C:\Documents and Settings\<gebruiker>\Local Settings\Application Data\TP. Hoe krijg ik een overzicht van alle zieken op een bepaalde dag? Open de Rapportgenerator, kies het rapport Oproepbaarheid, selecteer de dag die u wenst te zien en kies Alle werknemers. In de linkerkolom van het rapport Oproepbaarheid zijn alle zieke werknemers vermeld die u heeft geregistreerd. Als er staat vermeld Ziek?, dan duidt het vraagteken op een openstaande ziekmelding. Praktische handelingen:
Extra tip
|
||||||||||||||||||
Wat zijn flexuren precies? Flexuren is de verzamelnaam voor alle uren die werknemers (extra) werken naar gelang de behoefte van de organisatie. Flexuren maakt het mogelijk dat een werknemer de ene week bijvoorbeeld 32 uren werkt, de week daarop 34 uren en de derde week zelfs 35 uren. Flexuren staat tegenover contracturen ('fixuren'), waarbij het aantal te werken uren strikt vastligt: de werknemer werkt wekelijks niet meer maar ook niet minder dan het aantal contracturen. Om flexibiliteit in de roosters aan te brengen, kunt u met flexuren werken. Voorbeelden van flexuren zijn:
Afhankelijk van de CAO hebben flexuren binnen de CAO andere benamingen, zoals, 'Naar verlof converteerbare extra gewerkte uren', 'Extra uren', 'Invaldiensten', 'Overwerkuren', enzovoorts. De manier waarop het programma flexuren verder behandeld kunt u per werknemer instellen op het Verlof-tabblad van het venster met de Werknemergegevens:
|
||||||||||||||||||
Met de TakenPlanner kan ik ook Overwerkuren boeken. Hoe verhouden overwerkuren zich tot Flexuren? Gewerkte overwerkuren zijn net zo als flexuren, uren die naast en boven het aantal contracturen gewerkt worden. Indien er incidentele flexuren zijn die u separaat wil labelen (bijvoorbeeld omdat deze met een overwerktoeslag uitbetaald worden) dan boekt u de uren als Overwerkuren. LET OP: De meest gangbare werkwijze is dat u overwerkuren boekt als Flexuren. Vaak moeten overwerkuren omgezet worden naar verlofuren en TakenPlanner kan dat automatisch doen als u deze uren boekt als Flexuren. Alleen uren die apart uitbetaald worden boekt u als Overwerkuren. In tegenstelling tot geboekte Flexuren worden geboekte Overwerkuren in de huidige versie van de TakenPlanner niet automatisch verwerkt. Als u deze bijvoorbeeld ook wenst om te zetten naar verlofuren, dan moet u deze zelf boeken als Verloftoeslag of aftrekken (negatief boeken) als Uitbetaalde Verlofuren (zie tabblad Verlof van het venster met de Werknemergegevens). Praktische handelingen: Open eerst de Dagenadministratie vanuit het Werknemergegevensvenster. Indien u voor een bepaalde dag overwerkuren wenst te boeken, dan kan dat via het venster dat u opent door op de 'Dag Info' knop te klikken. |
||||||||||||||||||
Hoe kan ik werken met flexuren? De eerste stap is dat u de betreffende werknemer flexuren toekent. Vaak zal dat na overleg met de werknemer gebeuren, waarbij het maximale aantal extra uren per week afgesproken wordt. In andere gevallen bestaan er binnen de CAO afspraken over. U kunt het maximaal mogelijke aantal flexuren per week vastleggen in het Werknemergegevens-venster op het tabblad Aanstellingen. Vervolgens kunt u de flexuren roosteren. Dit kan door deze (voor maximaal 1 jaar) te roosteren of door deze per dag vast te leggen. Meer informatie over het roosteren en het werken met flexuren vindt u in het helpbestand. Praktische handelingen: Open eerst de Dagenadministratie vanuit het Werknemergegevensvenster. U kunt binnen de Dagenadministratie roosteren door op de knop 'Rooster' te klikken. Daarmee opent u het Roostervenster waarin u het rooster van de betreffende werknemer kunt vastleggen. Indien u een wijziging voor een bepaalde dag wenst aan te brengen, dan kan dat via het venster dat u opent door op de 'Dag Info' knop te klikken. Hoe registreer ik extra gewerkte uren en hoe krijg ik daar een overzicht van?
|
||||||||||||||||||
Flexibel roosteren met contracturen: het middelen van contracturen met een rooster van verschillende weken Contracturen zijn werkuren die zijn vastgelegd in het contract met uw werknemer. Zowel de organisatie als de werknemer verwacht dat het het aantal contracturen overeenstemt met het totaal aantal gewerkte uren: niet meer en niet minder. Toch kan het voor de organisatie nodig zijn dat de werknemer de ene week bijvoorbeeld 32 uur werkt, en de week daarop 34 uur met een gemiddelde arbeidsduur van 33 uur. In een ander geval kan het nodig zijn dat een werknemer de ene week op vrijdagmiddag werkt en de andere week op zaterdagochtend. Met de TakenPlanner is dit eenvoudig te realiseren door de werknemer een meerweeks rooster toe te kennen. Bij bijvoorbeeld een 3-weeks rooster kunt u de werknemer de ene week voor 20 uur inroosteren, de tweede week voor 22 uur en de derde week voor 21 uur. De roostercyclus is dan 3 weken, waarbij de werknemer dan gemiddeld 21 uur per week werkt en bij een roostercyclus van 3 weken 63 uren per roostercyclus. Met een contract voor 21 uren kunt u dus in een periode van 3 weken in totaal 63 uren roosteren. Uiteraard kunt u binnen een dergelijk rooster ook de dagen verwisselen waarop de arbeid verricht wordt: dus in week 1 wordt er bijvoorbeeld op maandagochtend gewerkt, terwijl er in week 2 en 3 op maandagavond gewerkt wordt. Een regelmatig meerweeksrooster kan in één keer voor een periode tot maximaal 1 jaar ingeroosterd worden. De minimumperiode is uiteraard bepaald door de lengte van een roostercyclus. Een roostercyclus kan een lengte hebben van 1 tot maximaal 8 weken. LET OP: Indien u alleen contracturen roostert dan moet het totaal aantal uren in de hele roosterperiode overeenkomen met het aantal contracturen. In dat geval kunt u bij de werknemer met een aantal contracturen van 21 uren per week in een rooster van 3 weken dus precies 63 uren roosteren, niet meer en niet minder. Praktische handelingen:
Open eerst de Dagenadministratie vanuit het Werknemergegevensvenster.
U kunt binnen de Dagenadministratie roosteren door op de knop 'Rooster'
te klikken. Daarmee opent u het Roostervenster waarin u het rooster van
de betreffende werknemer kunt vastleggen. |
||||||||||||||||||
Hoe boek ik verlof en ziekte et cetera, zodat de werkonderbrekingen correct verwerkt worden? Bij de Takenplanner worden de te werken uren geboekt als aanwezigheidsuren, inclusief de werkonderbrekingen. Verlof, ziekte en dergelijke moeten daarom ook als afwezigheidsuren geboekt worden, dus eveneens inclusief de werkonderbrekingen. Een voorbeeld: een werknemer
is ingeroosterd voor 8 uren, waarbij gewerkt wordt van 9:00 tot 18:00
met een werkonderbreking van 13:00 tot 14:00. De werknemer werkt dus netto
8 uur. Nu neemt de werknemer deze dag verlof. U boekt als verlofuren nu
de afwezigheidsuren, in dit geval dus van 9:00 tot 18:00 uur. De werknemer
neemt dus netto 8 uur verlof op (9 uren minus 1 uur werkonderbreking).
Dit is op deze wijze geïmplementeerd, omdat het zo altijd mogelijk is
om te zien wanneer de werknemer aan- of juist afwezig is. |
||||||||||||||||||
Hoe kan ik het bestaande, eerder ingevoerde rooster zichtbaar maken? Als u vanuit het Dagenadministratie-venster met de jaarkalender het Roostervenster opent, dan krijgt u in eerste instantie een leeg rooster te zien. Met de TakenPlanner kunt u echter wel de bestaande roosters opvragen. U kunt het bestaande
rooster opvragen door op de knop Bestaand rooster te klikken.
Praktische handelingen:
|
||||||||||||||||||
Een werknemer heeft zich gedeeltelijk beter gemeld. Hoe werk ik nu verder? De eerste stap is dat u de werknemer eerst beter meld. Meld de werknemer beter via Dagenadministratie | Ziek- en betermelding. De laatste volledige ziektedag is de dag voordat de werknemer weer deels aan het werk gaat. De TakenPlanner weet daardoor dat de ziektedagen niet langer automatisch bijgehouden hoeven te worden, omdat er bij de partiële ziekte gewerkt wordt met een individueel aangepast rooster. Zie verder: Hoe kan ik partiële ziektedagen boeken. Als ik partiële ziektedagen boek voor de komende weken en ik sluit af, dan worden alle toekomstige partiële ziektedagen automatisch teruggeboekt. Wat moet ik doen om dat te voorkomen? U moet de werknemer die voor een deel weer aan het werk gaat betermelden. Meld de werknemer beter via Dagenadministratie | Ziek- en betermelding. De laatste volledige ziektedag is de dag voordat de werknemer weer deels aan het werk gaat. De TakenPlanner houdt automatisch de ziektedagen bij, zolang de ziekmelding open staat. Omdat er nu gewerkt gaat worden met een individueel rooster, moet dit automatisme uitgeschakeld worden. U doet dat door de werknemer beter te melden, waarbij de laatste ziektedag de dag is voordat de werknemer weer (gedeeltelijk) aan het werk gaat. Een eigenschap van het automatisch bijhouden is dat ziektedagen in de toekomst als foute boekingen van ziektedagen worden beschouwd. Daarbij worden ook de toekomstige partiële ziektedagen als foute boekingen beschouwd. Door de betermelding wordt dit automatisme uitgeschakeld. Hoe kan ik partiële ziektedagen boeken? Als iemand na ziekte deels weer aan het werk gaat, dan worden er meestal afspraken gemaakt met de geneesheer over het deel van het werk dat weer opgenomen wordt. Het is gebruikelijk dit als een percentage uit te drukken. Op grond van het percentage maakt u met uw werknemer afspraken over diens gedeeltelijke aanwezigheid op het werk. Met de TakenPlanner wordt het partiële ziekteverlof mee geroosterd; bij de werknemer worden de contracturen volledig geroosterd alsof de werknemer de volledige taak vervult. Op deze wijze registreert u precies wanneer u op uw werknemer kunt rekenen en wanneer niet. Praktische handelingen:
Kan ik ook automatisch een werknemer voor bijvoorbeeld 40% betermelden? Als een werknemer gedeeltelijk aan het werk gaat, dan gaat de werknemer volgens een individueel rooster werken. Het is niet goed mogelijk om dit automatisch te boeken. |
||||||||||||||||||
Hoe werkt 'Bestaand Rooster' opvragen vanaf versie 1.3.2? U kunt vanaf versie 1.3.2 (zie ook Updates) vanuit het Rooster-venster het bestaande rooster rondom een bepaalde datum opvragen. De datum bepaalt u òf door van te voren de huidige roosterdatum te kiezen in het Dagenadministratie-venster òf door in het Roostervenster via de knop 'Bestaand Rooster' de optie 'Huidige Roosterdatum instellen' te kiezen.
|
||||||||||||||||||
Vragen van VerlofPlanner-gebruikers Met de Verlofplanner was het mogelijk extra gewerkte uren in te vullen, deze werden dan automatisch bij het verloftegoed opgeteld. Hoe werkt dat nu? Wat vroeger binnen de VerlofPlanner 'Extra
uren' heette, wordt binnen de TakenPlanner Flexuren genoemd. Deze naamsverandering
was nodig omdat de flexuren meer gebruiksmogelijkheden biedt dan de 'Extra
uren' binnen de VerlofPlanner. Hieronder vindt u gedetailleerd wat u moet
doen.
Ik krijg de foutmelding "09:00 is geen geldige datum of tijd". Hoe kan ik dit oplossen? De TakenPlanner kan met verschillende datum en tijd-notaties overweg, maar niet met alle. Aanbevolen worden de standaardinstellingen voor Nederland: voor Tijd is dit U:mm:ss, voor datum korte notatie d-M-jjjj en voor datum lange notatie dddd d MMMM jjjj. Praktische handelingen
|
||||||||||||||||||
Vragen? Thomassenstraat 19, 3572 KG Utrecht. Telefoon: 030-2733019 / Fax: 084-8358544 Onderzoeksadviesburo 'Plan' is ingeschreven
bij de Kamer van Koophandel van Utrecht onder nummer 30085800 |
||||||||||||||||||