Home   'Plan' Wiska (Werkgevers Informatie Systeem Kosten Arbeidsvoorwaarden)


Wiska 2007

WISKA nieuws en erratum

Uiterste terugzenddatum 30 Mei 2008

Download Wiska2007.zip. Alle bestanden bij elkaar in een zip-bestand. Versie: 16-04-2008.

LOSSE BESTANDEN DOWNLOADEN:

TERUGZENDEN

  • U kunt het ingevulde Wiska2007.xls bestand per e-mail terugsturen (aan: ln.sibnalp@nalporub)
  • U kunt uw opgave voor Contributie & Stemrecht t.b.v. de ondertekening per fax terugsturen

Indien u Acrobat Reader voor pdf-bestanden nog niet heeft, dan kunt u dit downloaden bij de Website van Adobe Acrobat Reader.


WISKA NIEUWS


Toelichting bij Wiska 2007

Er zijn enkele wijzigingen to.v. van WISKA 2006:

  • Er zijn twee vragen toegevoegd ter evaluatie van de ORT-wijziging in 2006
  • Er zijn drie vragen toegevoegd over de mate van arbeidsongeschiktheid en IVA of WGA uitkeringen
  • Er is een vraag toegevoegd over instromende werknemers met een aanstelling voor bepaalde tijd
  • Er zijn twee vragen toegevoegd over aantal en aard van moeilijk of niet vervulbare vacatures
  • Er is een vraag toegevoegd over het aantal deelnemers aan de levensloopregeling'
  • Er zijn drie vragen geschrapt over uitbetaalde WAO-uitkeringen
  • Er zijn een aantal vragen geschrapt over persoonskenmerken van intredende werknemers
  • De vraag naar aantal dienstverbanden gehandicapte werknemers is geschrapt

Wat te doen bij reorganisaties of fusies?

De bibliotheekwereld is druk met fusies en dat schept enige onduidelijkheid hoe bij oude en nieuwe organisaties met de Wiska-vragen omgegaan moet worden. Het gaat er bij de Wiska om de gegevens van de bibliotheeksector zo volledig mogelijk te krijgen, dus zowel de gegevens van de oude als van de nieuwe organisaties zijn van belang.

  • Als de administratie van de oude en nieuwe organisaties gescheiden zijn, dan is wellicht nog het gemakkelijkste als u voor iedere organisatie (zowel de oude als de nieuwe) de Wiska apart invult. U kunt extra exemplaren van de Wiska downloaden via deze link. Vermeld a.u.b. altijd de organisatie-gegevens op het voorblad.
  • De Wiska-vragen betreffen deels de situatie per 31-12. Voor opgeheven organisaties zijn de antwoorden dan 0. Bij de nieuwe organisatie(s) vult u de bestaande situatie per 31-12 in.
  • Voor een ander deel betreffen de gegevens de totale uitgaven in 2007 aan allerlei vormen van personele kosten. Vult u daar bij zowel de opgeheven als bij de nieuwe organisaties de totalen in die in 2007 zijn gerealiseerd. Vermeld u a.u.b. in een toelichting wel het deel van het jaar waar de gegevens betrekking op hebben. Wij zorgen er dan voor dat de gegevens naar evenredigheid worden verwerkt.
  • Daarnaast is het nodig dat u bij de mobiliteitsvragen duidelijk maakt dat bij de oude organisatie het personeel uitgestroomd is en bij de nieuwe organisatie is ingestroomd.
  • Detailvragen over personeelskenmerken hoeft u dan alleen bij de nieuwe organisatie in te vullen.

Indien dit niet goed van toepassing is op uw situatie, neem dan contact met ons op per email of telefoon.


De Wiska tijdvreters ("meer dan 3 uur ...")

Als het invullen van de WISKA u aanmerkelijk meer tijd kost dan normaal (dat wil zeggen: meer dan 3 uur), vul dit dan in bij de vraag naar Opmerkingen en suggesties voor verbeteringen aan het eind van de WISKA. Dit om ons in staat te stellen de enquête zodanig te verbeteren, dat een ieder er met een normale administratievoering niet meer aan kwijt is dan ten hoogste 3 uur. In 2002 is gebleken dat 52% van de bibliotheekorganisaties 3 uur of minder heeft besteed aan het invullen van de enquête en 36% aanmerkelijk meer dan 3 uur, terwijl 12% de vraag niet heeft beantwoord.

Er zijn verschillende oorzaken genoemd door de bibliotheken die er meer dan 3 uur over deden: administratief nog niet ingespeeld op de nieuwe vragen over instroom en uitstroom van personeel en het omrekenen van euro's naar guldens. Ook merkten verschillende bibliotheken op dat de nieuwe en gewijzigde vragen onvoldoende toegelicht waren. Dat laatste zullen wij voor volgend jaar verbeteren, terwijl de eerste twee redenen van tijdelijke aard zijn.

Ook dit jaar zullen wij proberen u zo goed als mogelijk van dienst te zijn en daarbij proberen de enquête waar mogelijk te verbeteren.


Erratum

  • sa 14.1a, 14.2a en 14.3a: 31-12-06 in kopje moet zijn 31-12-2007.
  • sa 14.1b, 14.2b en 14.3c 01-01-07 in kopje moet zijn 01-01-2008.
  • pa 7.2. Deze vraag gaat over de levensloopregeling; abusievelijk staat er in de vraag spaarloonregeling. Dit moet eveneens levensloopregeling zijn.
  • sa 3.1, sa 3.2 en sa 3.3. In de opmerking (de tekst in het gele kader die verschijnt als u met de muis over de vraag gaat) werd niet verwezen naar bijlage c.

 


Vragen & Antwoorden

Algemeen
V. Wat is de WISKA en waar is deze voor nodig?
V. Hoe kom ik aan een leeg WISKA-vragenformulier?
V. Wat is het Individueel Rapport?

Inhoudelijke vragen
V. Wat wordt bedoeld met 'WAO-dagen' (vraag sa 10.2)?
V. Hoe kan ik bij de vragen over scholing en studie (pa 9) het aantal werknemers achterhalen?
V. Hoe kan ik de dienstverbanden opsplitsen in VAST en TIJDELIJK?

Algemeen

V. Wat is de WISKA en waar is deze voor nodig?

A. WISKA is de afkorting van het Werkgevers Informatie Systeem Kosten Arbeidsvoorwaarden (WISKA), het beleidsinstrument van alle werkgevers van de Openbare Bibliotheken om de kosten van de arbeidsvoorwaarden van jaar tot jaar te volgen.
Ten behoeve van het algemene beleid van de werkgevers op het gebied van de arbeidsvoorwaarden is het nodig de kosten van de CAO en het gebruik dat gemaakt wordt van de verschillende CAO-regelingen te volgen, en de samenstelling van het totaal van alle werknemers in kaart te brengen. Het eerste doel daarbij is de financiële gevolgen van wets- en CAO-wijzigingen vast te stellen, zodat deze verantwoord kunnen worden tegenover de subsidiegevers.
Daarnaast stellen de onderzoeksresultaten de Werkgeversvereniging Openbare Bibliotheken (WOB) in staat om voor alle leden op een gefundeerde wijze te onderhandelen over de CAO-voorwaarden. Dat maakt de garantie groter dat de CAO-voorwaarden voor alle betrokken partijen zo aantrekkelijk mogelijk blijven. Om dit te kunnen doen zijn gegevens van alle WOB-leden nodig.

V. Hoe kom ik aan een nieuw, leeg WISKA-vragenformulier?

A. Stuur ons een fax (084-8358544) met het verzoek om u een nieuw exemplaar van de WISKA op te sturen. U kunt ook een exemplaar downloaden (Wiska2007.xls). Om van de toelichting een afdruk van te maken heeft u Acrobat Reader nodig. Indien u Acrobat Reader nog niet heeft, dan kunt u dit downloaden bij de Website van Adobe Acrobat Reader.

V. Wat is het Individueel Rapport?

A. Alle organisaties die deelnemen aan de WISKA kunnen een op hun individuele organisatie toegesneden Individueel Rapport bestellen. Met het Individueel Rapport is het mogelijk om de loonkosten van de eigen organisatie van jaar tot jaar te volgen en te vergelijken met die van de rest van de sector. Het biedt de mogelijkheid de lokale met de landelijke kostenverhoudingen te vergelijken en die uitkomsten te gebruiken bij het overleg over de bekostiging met de subsidiegever.

Het individueel rapport bevat de volgende gegevens:
• Vergelijking van Cao-kosten tussen Openbare Bibliotheken, Provinciale Bibliotheken en Overige bibliotheekorganisaties,
• Vergelijking van de eigen CAO-kosten met die van de rest van de bibliotheekorganisaties

Beide vergelijkingen omvatten de volgende kengetallen:

 

 
 
Loonkosten

bruto salaris
vakantietoeslag
wachtgelduitkering
gratificaties

Werkgeverslasten

wg sociale lasten
pensioenpremie
ARBO-kosten
LBZ-premie

Kosten Secundaire
Arbeidsvoorwaarden


woon-werkverkeer
bijscholing
studiefaciliteiten

Bij loon inbegrepen kosten

ORT
overwerk
loondoorbetaling bij ziekte
loondoorbetaling bij ouderschapsverlof
loondoorbetaling bij zorgverlof
aanvulling WAO

Ontvangsten

Uitkeringen WAO/AAW
Uitkeringen LBZ-verzekering
Uitkeringen Ziektewet

 



V. Hoe kan ik een Individueel Rapport bestellen?

A. Op de laatste pagina van het WISKA-vragenformulier is een bestelformulier afgedrukt. Uiteraard kan dit vertrouwelijke rapport uitsluitend besteld worden door WOB-leden. Om daar een afdruk van te maken heeft u Acrobat Reader nodig. De afleverdatum van het Individueel Rapport is begin augustus, maar uiterlijk 1 september. De factuur wordt u tegelijkertijd met het rapport toegestuurd.

Inhoudelijke vragen

V. Wat wordt bedoeld met 'WAO/WIA-dagen' (vraag sa 10.2)?

A. WAO/WIA-dagen zijn de werkdagen waarover een werknemer een gedeeltelijke of volledige uitkering wegens arbeidsongeschiktheid ontvangt. Het gaat daarbij uiteraard om werkdagen die de werknemer geheel of gedeeltelijk NIET werkt, ten gevolge van de klachten waarvoor hij/zij in de WIA, voorheen WAO terecht is gekomen. Bij vraag 10.2 gaat het om alle WAO/WIA-dagen van alle werknemers bij elkaar geteld. De vraag dient er toe om de kosten te kunnen bepalen, die samenhangen met het arbeidsverzuim van werknemers die in de WIA terecht gekomen zijn.

V. Hoe kan ik bij de vragen over scholing en studie (pa 9) het aantal werknemers achterhalen?

A. Deze secundaire arbeidsvoorwaarden zijn belangrijke zaken en kostenposten en het is daarom van belang om te kunnen bepalen hoe vaak werknemers gebruik maken van deze voorzieningen. Hou daarom in uw administratie een aantekening bij per werknemer of deze heeft deelgenomen aan scholing en/of gebruik gemaakt heeft van studiefaciliteiten. Een spreadsheet kan hierbij heel handig zijn.

V. Hoe kan ik de dienstverbanden opsplitsen in VAST en TIJDELIJK?

De aard van de aanstelling is CAO-technisch en rechtspositioneel van groot belang. Een VASTE aanstelling is een aanstelling voor onbepaalde tijd. Een TIJDELIJKE aanstelling is een aanstelling voor bepaalde tijd.

   

Vragen?

Thomassenstraat 19, 3572 KG Utrecht. Telefoon: 030-2733019 / Fax: 084-8358544

Onderzoeksadviesburo 'Plan' is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel van Utrecht onder nummer 30085800
e
n drijft ook handel onder de naam 'Plan' Software

Deze pagina is het laatst gewijzigd op 28-Jul-2015 11:15