'Plan' Wiska (Werkgevers Informatie Systeem Kosten Arbeidsvoorwaarden) | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
|
Wiska 2007 Uiterste terugzenddatum 30 Mei 2008 Download Wiska2007.zip. Alle bestanden bij elkaar in een zip-bestand. Versie: 16-04-2008. LOSSE BESTANDEN DOWNLOADEN:
TERUGZENDEN
Indien u Acrobat Reader voor pdf-bestanden nog niet heeft, dan kunt u dit downloaden bij de Website van Adobe Acrobat Reader.
Er zijn enkele wijzigingen to.v. van WISKA 2006:
Wat te doen bij reorganisaties of fusies? De bibliotheekwereld is druk met fusies en dat schept enige onduidelijkheid hoe bij oude en nieuwe organisaties met de Wiska-vragen omgegaan moet worden. Het gaat er bij de Wiska om de gegevens van de bibliotheeksector zo volledig mogelijk te krijgen, dus zowel de gegevens van de oude als van de nieuwe organisaties zijn van belang.
Indien dit niet goed van toepassing is op uw situatie, neem dan contact met ons op per email of telefoon. De Wiska tijdvreters ("meer dan 3 uur ...") Als het invullen van de WISKA u aanmerkelijk meer tijd kost dan normaal (dat wil zeggen: meer dan 3 uur), vul dit dan in bij de vraag naar Opmerkingen en suggesties voor verbeteringen aan het eind van de WISKA. Dit om ons in staat te stellen de enquête zodanig te verbeteren, dat een ieder er met een normale administratievoering niet meer aan kwijt is dan ten hoogste 3 uur. In 2002 is gebleken dat 52% van de bibliotheekorganisaties 3 uur of minder heeft besteed aan het invullen van de enquête en 36% aanmerkelijk meer dan 3 uur, terwijl 12% de vraag niet heeft beantwoord. Er zijn verschillende oorzaken genoemd door de bibliotheken die er meer dan 3 uur over deden: administratief nog niet ingespeeld op de nieuwe vragen over instroom en uitstroom van personeel en het omrekenen van euro's naar guldens. Ook merkten verschillende bibliotheken op dat de nieuwe en gewijzigde vragen onvoldoende toegelicht waren. Dat laatste zullen wij voor volgend jaar verbeteren, terwijl de eerste twee redenen van tijdelijke aard zijn. Ook dit jaar zullen wij proberen u zo goed als mogelijk van dienst te zijn en daarbij proberen de enquête waar mogelijk te verbeteren.
Algemeen Inhoudelijke vragen Algemeen V. Wat is de WISKA en waar is deze voor nodig? A. WISKA is de afkorting van het Werkgevers
Informatie Systeem Kosten Arbeidsvoorwaarden (WISKA), het beleidsinstrument
van alle werkgevers van de Openbare Bibliotheken om de kosten van de arbeidsvoorwaarden
van jaar tot jaar te volgen. V. Hoe kom ik aan een nieuw, leeg WISKA-vragenformulier? A. Stuur ons een fax (084-8358544) met het verzoek om u een nieuw exemplaar van de WISKA op te sturen. U kunt ook een exemplaar downloaden (Wiska2007.xls). Om van de toelichting een afdruk van te maken heeft u Acrobat Reader nodig. Indien u Acrobat Reader nog niet heeft, dan kunt u dit downloaden bij de Website van Adobe Acrobat Reader. V. Wat is het Individueel Rapport? A. Alle organisaties die deelnemen aan de WISKA kunnen een op hun individuele organisatie toegesneden Individueel Rapport bestellen. Met het Individueel Rapport is het mogelijk om de loonkosten van de eigen organisatie van jaar tot jaar te volgen en te vergelijken met die van de rest van de sector. Het biedt de mogelijkheid de lokale met de landelijke kostenverhoudingen te vergelijken en die uitkomsten te gebruiken bij het overleg over de bekostiging met de subsidiegever. Het individueel rapport bevat de volgende
gegevens: Beide vergelijkingen omvatten de volgende kengetallen:
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
V. Hoe kan ik een Individueel Rapport bestellen? A. Op de laatste pagina van het WISKA-vragenformulier is een bestelformulier afgedrukt. Uiteraard kan dit vertrouwelijke rapport uitsluitend besteld worden door WOB-leden. Om daar een afdruk van te maken heeft u Acrobat Reader nodig. De afleverdatum van het Individueel Rapport is begin augustus, maar uiterlijk 1 september. De factuur wordt u tegelijkertijd met het rapport toegestuurd. Inhoudelijke vragen V. Wat wordt bedoeld met 'WAO/WIA-dagen' (vraag sa 10.2)? A. WAO/WIA-dagen zijn de werkdagen waarover een werknemer een gedeeltelijke of volledige uitkering wegens arbeidsongeschiktheid ontvangt. Het gaat daarbij uiteraard om werkdagen die de werknemer geheel of gedeeltelijk NIET werkt, ten gevolge van de klachten waarvoor hij/zij in de WIA, voorheen WAO terecht is gekomen. Bij vraag 10.2 gaat het om alle WAO/WIA-dagen van alle werknemers bij elkaar geteld. De vraag dient er toe om de kosten te kunnen bepalen, die samenhangen met het arbeidsverzuim van werknemers die in de WIA terecht gekomen zijn. V. Hoe kan ik bij de vragen over scholing en studie (pa 9) het aantal werknemers achterhalen? A. Deze secundaire arbeidsvoorwaarden zijn belangrijke zaken en kostenposten en het is daarom van belang om te kunnen bepalen hoe vaak werknemers gebruik maken van deze voorzieningen. Hou daarom in uw administratie een aantekening bij per werknemer of deze heeft deelgenomen aan scholing en/of gebruik gemaakt heeft van studiefaciliteiten. Een spreadsheet kan hierbij heel handig zijn. V. Hoe kan ik de dienstverbanden opsplitsen in VAST en TIJDELIJK? De aard van de aanstelling is CAO-technisch en rechtspositioneel van groot belang. Een VASTE aanstelling is een aanstelling voor onbepaalde tijd. Een TIJDELIJKE aanstelling is een aanstelling voor bepaalde tijd.
|
|||||||||||||||
Vragen? Thomassenstraat 19, 3572 KG Utrecht. Telefoon: 030-2733019 / Fax: 084-8358544 Onderzoeksadviesburo 'Plan' is ingeschreven
bij de Kamer van Koophandel van Utrecht onder nummer 30085800 |
||||||||||||||||